Vaccicheck

De Vaccicheck is beschikbaar voor honden en katten. Dit is een bloedtest die aangeeft of uw hond of kat nog voldoende antilichamen heeft, en dus goed beschermd is tegen bepaalde ziektes. Op deze manier kunnen we eventueel een vaccinatie overslaan en hoeven we het immuunsysteem niet onnodig te belasten.

Vaccinatie op maat

Bij dierenkliniek Zoetermeer Seghwaert vaccineren we op maat. Dit betekent dat uw hond met ons vaccinatieschema een goede bescherming heeft voor de verschillende besmettelijke ziektes, maar niet onnodig veel vaccinaties krijgt. Voor Leptospirose (de Ziekte van Weil) en besmettelijke hondenhoest (kennelhoest) adviseren wij uw hond jaarlijks te vaccineren.

Meten is weten

Voor Parvo, hondenziekte en Hepatitis (leverziekte) wordt uw hond om de drie jaar gevaccineerd. Nu is uit onderzoek gebleken dat sommige honden na drie jaar nog voldoende beschermd zijn, maar andere honden helemaal niet beschermd zijn tegen de bovengenoemde ziekten. Om te controleren of een vaccinatie nodig is tegen Parvo, Hondenziekte en Hepatitis, gebruiken we de VacciCheck. Er is slechts èèn druppel bloed nodig.

Waarom VacciCheck?

De VacciCheck is zinvol bij dieren die heel oud zijn, dieren die overgevoelig zijn voor de enting, bij (chronisch) zieke dieren (bijvoorbeeld honden met epilepsie), dieren waarbij de voorgeschiedenis van entingen onbekend is of in alle andere gevallen waarin u zo min mogelijk wilt vaccineren en toch wilt zorgen voor voldoende immuniteitsstatus en bescherming van uw hond. Ook kan de test gebruikt worden om het juiste moment van vaccineren te bepalen voor pups.

Hoe vaak moet de VacciCheck worden uitgevoerd?

Het is verstandig om bij honden vanaf één jaar een VacciCheck te laten doen. Er zijn namelijk honden die na de puppyvaccinatie al voldoende antistoffen hebben voor drie jaar of langer. Het kan echter ook voorkomen dat deze geen of te weinig antistoffen hebben en dus alsnog gevaccineerd dienen te worden. Afhankelijk van de uitslag van de VacciCheck kan worden bekeken of de vaccinatie jaarlijks of om de drie jaar herhaald moet worden.