Konijnen en knaagdieren

Bij Dierenkliniek Zoetermeer Seghwaert kunt u met uw konijn, cavia, of ander knaagdier terecht voor onder andere gebitsbehandelingen en een uitgebreid voedingsadvies. Indien nodig verzorgen wij een operatie bij uw knaagdier, wij zijn zeer kundig op het gebied van konijnen en andere knaagdieren.

Waarvoor kunt u bij ons terecht met uw konijn of knaagdier?

• Dierenartsen met extra kennis over konijnen en knaagdieren
• Consulten
• Uitgebreid voedingsadvies
• Operaties
• Gebitsbehandelingen
• Bij gebitsproblemen het trekken van de snijtanden.

Plan hier uw afspraak.

Voeding

Veel gezondheidsproblemen ontstaan door verkeerde voeding. De meeste konijnen en cavia’s krijgen onbeperkt brokjes, knaagdierensnoepjes, brood en fruit. Deze bevatten veel te veel energie en voedingsstoffen. Een knaagdier is een planteneter. Plantenvezels zijn heel moeilijk verteerbaar voor het maagdarmkanaal. Het maagdarmkanaal van een konijn en cavia is gemaakt, om uit moeilijk verteerbare voeding het maximale te halen. Uit goed hooi en wat vers groenvoer kan een knaagdier genoeg voedingsstoffen halen.

Wat gebeurt er dan als er te veel brokjes, snoepjes, brood en fruit aangeboden wordt? Vaak zien we problemen zoals zachte ontlasting, buikpijn door gasophoping, voetzoolproblemen door overgewicht of gebitsproblemen. Daarom adviseren wij een uitgebalanceerd dieet van een onbeperkte hoeveelheid hooi en maximaal 25 gram konijnenbrokjes per kilogram lichaamsgewicht. Voor een konijn van 2.5 kg betekent dit maar 60 gram brokjes per dag. In de praktijk blijkt dat de meeste konijnen veel te veel brokjes krijgen. Ook de hoeveelheid snoepjes, fruit en brood zit bij die 60 gram per dag inbegrepen. Cavia’s moeten elke dag een tabletje vitamine C krijgen.

Vaccinatie

Twee dodelijke konijnen ziektes, myxomatoze en Rabbit Haemorrhagic Disease (RHD of VHS) kunnen door een vaccinatie voorkomen worden. Wij raden dan ook alle konijnen eigenaren hun konijn  te vaccineren tegen deze twee dodelijke konijnenziektes. Het beste kan een konijn gevaccineerd worden in het voorjaar, zodat in de periode zomer en herfst, wanneer de ziektes het meeste voorkomen de bescherming het best is. Konijnen die naar een pension gaan raden we aan om twee maal per jaar te vaccineren tegen RHD2.

Vaccins

We vaccineren met twee verschillende soorten vaccins

1. Nobivac Myxo – RHD:
    geeft een bescherming tegen myxomatose en RHD1 gedurende 1 jaar (zonder booster). Dit vaccin mag gegeven worden vanaf 5 weken leeftijd.
  2. Filavac RHD KC+V:
    geeft een bescherming van een 1 jaar tegen RHD2 (zonder booster). Dit vaccin mag gegeven worden vanaf 10 weken leeftijd.
    NB: als uw konijn naar een pension gaat of riscio loopt van besmetting door andere konijnen dan adviseren we om elk half jaar de RHD2 te laten vaccineren.