Vaccineer je konijn en voorkom sterfte!

Twee dodelijke konijnen ziektes, myxomatoze en Rabbit Haemorrhagic Disease (RHD of VHS) kunnen door een vaccinatie voorkomen worden. Wij raden dan ook alle konijnen eigenaren hun konijn  te vaccineren tegen deze twee dodelijke konijnenziektes. Het beste kan een konijn gevaccineerd worden in het voorjaar, zodat in de periode zomer en herfst, wanneer de ziektes het meeste voorkomen de bescherming het best is. Konijnen die naar een pension gaan raden we aan om twee maal per jaar te vaccineren tegen RHD2.

vaccinatie konijn
Vaccinatie beschermt ook binnenkonijnen

Vaccins

We vaccineren met 2 verschillende soorten vaccins

1. Nobivac Myxo – RHD1:
    geeft een bescherming tegen myxomatose en RHD1 gedurende 1 jaar (zonder booster). Dit vaccin mag gegeven worden vanaf 5 weken leeftijd.
  2. Filavac RHD KC+V:
    geeft een bescherming van een 1 jaar tegen RHD2 (zonder booster). Dit vaccin mag gegeven worden vanaf 10 weken leeftijd.
    NB: als uw konijn naar een pension gaat of riscio loopt van besmetting door andere konijnen dan adviseren we om elk half jaar de RHD2 te laten vaccineren.

Vaccinatie dagen tegen gereduceerd tarief

In het voorjaar organiseren we speciale vaccinatie dagen. Op deze dagen kunt u terecht voor de vaccinatie van uw konijn tegen gereduceerd tarief. Nu voor 45 euro per konijn voor beide vaccinaties. Wij gebruiken hierbij de bovenstaande vaccins zodat uw konijn in een keer voor een heel jaar beschermt is.

Op donderdag 04-04-2019 van  13:00-16:00 en op dinsdag 09-04-2019 van 15:30-18:30 . Voor meer informatie of het plannen van een afspraak kunt u contact met ons opnemen. Tijdens de vaccinatie wordt uw konijn helemaal nagekeken door de dierenarts, al uw vragen worden beantwoord en uw konijn gevaccineerd.

Myxomatoze

Myxomatoze is een dodelijke virus ziekte die wordt overgebracht door stekende insecten zoals muggen en vliegen. Ook is besmetting door direct contact met wilde konijnen of gras waar wilde konijnen in gelopen hebben mogelijk.

Konijnen die ziek zijn, zijn hangerig en hebben verdikte oogleden. De meeste dieren die de ziekte oplopen gaan dood. Soms lukt het met een intensieve behandeling om een konijn te redden.  Met een vaccinatie is de ziekte te voorkomen en is uw konijn voor een jaar beschermt. Wilt u meer lezen klik dan hier.

RHD of VHS

Rabbit Haemorrhagic Disease is een dodelijke virus ziekte. De ziekte verspreid zich voornamelijk via urine van konijnen, maar ook door ontlasting en besmet materiaal (kooien, voerbakjes en drinkflesjes). Ook door direct contact tussen konijnen en door stekende insecten. Op plaatsen waar wilde konijnen voorkomen kan vers geplukt gras een besmettingsbron zijn. Ook groente uit moestuinen is vaak een besmettingsbron voor konijnen die zelf niet buiten komen.

Na besmetting kan het konijn binnen enkele dagen overlijden. Het konijn wordt sloom en suf, eet niet meer en kan benauwd worden. Koorts en pijn kunnen optreden en in het laatste stadium bloederige neusuitvloeiing. Het konijn sterft aan bloedingen overal in het lichaam. Soms zijn konijnen ook plots dood zonder voorafgaand ziekt te zijn geweest. Met een vaccinatie is de ziekte te voorkomen en is uw konijn voor een jaar beschermt. Wilt u meer lezen klik dan hier.